zondag 31 maart 2013

Mixed Media & Gelli Plate (Selfmade) - deel 2

 toegewenst voor ieder van jullie!


Het vervolg van de selfmade gelli plate is uitgemond in deze achtergrondjes:



Weet niet of ik deze echt ga gebruiken. Was in de eerste plaats een probeersel.

Heb hiervoor de achterzijde van een toiletrolletje, batterijtjes, wattenstaafjes en achterkant van yoghurtpotje gebruikt.

Allereerste negatieve ervaring was dat de gelatine niet uit de ovenschaal te krijgen was zonder dat hij brak. Heb hem dan maar laten zitten in de schaal.

Het drukte de afbeeldingen wel mooi af, maar alle verf blijft gewoon op de gelatine kleven. Je kan hem niet echt zuiver maken voor een volgend achtergrondje.

Bij het afdrukken bleef er zelfs nu en dan gelatine aan het kaartje hangen. Nochtans heeft de gelatine meer dan een dag gerust.

Ook kreeg ik gaten in de gelatine als ik bv. met een toiletrolletje ronde figuurtje wou creëren

Op basis hiervan heb ik besloten om op zoek te gaan naar tips voor het gebruik van de échte gelli plate. Dus mensen als jullie de échte gelli plate gebruiken heb ik alvast de volgende vraagjes voor jullie:

  • Is de echte gelli plate makkelijk schoon te maken?
  • Brokkelt de echte gelli plate af als je deze gebruikt? M.a.w. blijven gebruikte figuren in de plate staan zoals bij het gebruik van het toiletrolletje en de gelatine?
  • Is zo'n echte gelli plate echt wel duurzaam?
Hopelijk kan iemand van jullie mij hier wat wegwijs in maken.

Had eveneens een filmpje gezien (zie onderaan deze post) van Linda Germain om de gebruikte zelfgemaakte gelli plate opnieuw te recycleren als de houdbaarheid ervan in het gedrang komt. Nog simpeler dan het maken van de gelli plate, maar zie dat toch niet zo zitten hoor na dit avontuur :) :) .

Daarbij, wij hebben geen al te grote koelkast, dus telkens alles uithalen en plaatsmaken voor een selfmade gelli plate zie ik nog niet gebeuren. En als je dat vaak gebruikt, dan kost het op de duur toch ook meer dan te investeren in een échte gelli plate.

Gelatine en jelly beans zijn dus duidelijk niet aan mij besteed. Ik heb me er ziek in gegeten - lees gesnoept - en lust het eigenlijk zelfs niet ;).

Het betreffende filmpje voor de geïnteresseerden:

6 opmerkingen:

  1. Ik vind de resultaten van je alternatieve gelli plate echt hartstikke leuk. Die kun je volgens mij echt wel voor achtergrondjes voor je kaarten gebruiken.

    Ik ga proberen je vragen te beantwoorden. Ik heb mijn gelli plate pas een week, dus ik kan nog niet uit veel ervaring putten.

    Wat ik tot nu toe heb ervaren is dat de gelli plate best makkelijk te reinigen valt. Gewoon met water en afwasmiddel of handzeep. (Zo heb ik het tot nu toe gedaan.) Het zal uiteindelijk wel zo zijn dat de plate gaat verkleuren. Het is tenslotte een gebruiksvoorwerp waar je met veel kleuren verf op werkt.

    De gelli plate brokkelt tot nu toe helemaal niet af. Het is wel zo dat als je hem bijvoorbeeld opbergt en er zitten allemaal korreltjes op, dat dan de afdrukken van de korreltjes wel zichtbaar blijven (volgens de gebruiksaanwijzing). Ik zorg dat mijn plate schoon is en ik bewaar 'm in de originele verpakking.

    Of zo'n plate duurzaam is, dat moet ik ook nog gaan ervaren. Mijn vermoeden is dat je er echt wel heel lang mee kunt doen, mits je 'm maar goed schoon blijft maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind je creaties ook erg leuk. Zelf heb ik de echte op de KGK dagen gekocht. Ik sluit me helemaal bij DeWit aan.

    Als je alleen maar acrylverf gebruikt en de plaat goed schoon- en droog houdt lijkt me dat het niet snel verkleurt. Je kunt ook olieverf gebruiken, maar ik denk dat dat wel verkleuring gaat geven, omdat dat op olie basis. Je moet hem niet op een onbewerkte houten tafel leggen dan krijg je vlekken van de minerale olie die er in zit. Inkten kun je beter niet gebruiken.

    Ik ben heel blij met mijn exemplaar, maar vind hem wel duur.
    Groetjes, Trees

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Alvast bedankt voor de antwoorden! Maar de gebruikte voorwerpen geven bij jullie geen schade aan de gelli plate? Dat de figuurtjes erin gedrukt blijven staan? Denk dat ik op basis daarvan toch overweeg om er eentje aan te schaffen. Grtjs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er blijft niets in staan Joke.

      Verwijderen
    2. Wel goed uitkijken met welke verf je erop smeert! Ik was zo dom om plasticverf erop te smeren. Net op tijd eraf kunnen krijgen.
      Hij ziet er weer prima uit. Ik vind het wel moeilijk hoor, maar erg leuk.
      grtjs

      Verwijderen
    3. Bedankt voor de tip! Ben nog aan't verzinnen om hem effectief aan te schaffen.

      Verwijderen