zaterdag 30 maart 2013

Mixed Media & Gelli Plate (Selfmade) - deel 1

Hoi bloggers,

Van de week zag ik op de blog van Trees Roozenburg - kaartjenz.blogspot.be - dat ze een kaart gemaakt had d.m.v. een gelli plate te gebruiken.
Tot dan had ik nog nooit van een gelli plate gehoord. Ben direct gaan surfen en was meteen voor het idee te vinden. Zeker ook om in mijn Art Journal te gebruiken.

Echter kan je zo'n gelli plate hier nergens aanschaffen. Enkel via een Nederlandse site HappyScrappy - www.happyscrappy.nl zag ik dat ze verdeeld worden. Maar om nu meteen al zo'n plaat aan te schaffen...

Uiteindelijk zag ik een You Tube filmpje van Linda Germain waarin kort wordt uitgelegd hoe je zelf een gelli plate kan maken. Zie video:


Enige nadeel: het is slechts tijdelijk te gebruiken. Ongeveer een week houdbaar omdat het gemaakt is van gelatine. Dacht bij mezelf dat is het proberen waard alvorens het aan te kopen.

Vanmiddag ben ik aan de slag gegaan in de keuken. Nu nog wachten tot de gelli plate bruikbaar is geworden en dan testen maar..............................................................................................................

Alvast een voorsmaakje van het maken van de gelli plate. Is echt niet zoveel moeite geweest, maar wachten is niet mijn sterkste kant :). Ben nogal ongeduldig als ik graag iets nieuw wil uitproberen.

 

 


Benodigdheden en bereidingswijze:

- 1 doosje gelatine in poedervorm ( 4 zakjes/doos - je hebt 12 eetlepels nodig en haalt uit 1 zakje 3 eetlepels - dus alle 4 de zakjes heb ik gebruikt) kostprijs 2,19 euro bij Delhaize supermarkt;
- 3 glazen koud water en 3 glazen kokend water ( 3 glazen komen neer op een 500 ml )
- de gelatinepoeder mengen met het koude water (zoveel mogelijk brokjes vermijden - goed opkloppen dus);
- het kokende water héél langzaam toevoegen aan de massa;
- het geheel heb ik in een ovenschaal gegoten (kan ook op een bakplaat);
- daarna laten afkoelen en in de koelkast zijn werk laten doen - toch zeker een nachtje laten staan.

Mijn selfmade gelli plate zal nogal aan de dikke kant zijn, maar het is maar om te proberen hé.



See next time for more...
Ben in afwachting tot mijn gelli plate klaar is maar aan de jelly beans gegaan ;)

Groetjes
Joke


1 opmerking: