zaterdag 6 september 2014

Workshop Te Gekke Krijtjes met Prima Dolls en olijfolie

Dag bloggers allemaal,

Vandaag was er de inloopworkshop met de Te Gekke Krijtjes bij De Knutselaer.

De afgelopen tijd heb ik dan ook redelijk wat uurtjes achter mijn hobbytafel gesleten om deze workshop voor te bereiden. Erg leuk om te doen. Dat is het minste wat je er van kan zeggen. En zeker leuk als je achteraf ziet dat iedereen er zulke mooie kaartjes heeft gemaakt zonder ook maar enige ervaring te hebben. Diegene onder jullie die al een tijdje met de Te Gekke Krijtjes werken zullen dit zeker beamen.

De "workshoppers" konden 1 kaart kiezen van de onderstaande 3 om uit te werken. Alvorens met de kaart aan de slag te gaan kon er eerst een beetje geoefend worden met 3 kleine velletjes waarvan er 2 door de stansmachine gingen met een embossingfolder. Op het derde kaartje kon geoefend worden met een stencil door deze ofwel onder het kaartje te leggen en te overtrekken. Het kaartje kon vooraf ook eerst gekleurd worden met een krijtje en nadien overtrokken worden met een donkerder kleurtje. Ofwel door het boven het kaartje te leggen en in te kleuren met een wattenstaafje. Eigenlijk werden gewoon verschillende mogelijkheden uitgelegd. Op het ene kaartje met de bloemenembossing werd kleur aangebracht met een tissue rechtstreeks op de uitstekende delen. Het andere kaartje met de bolletjesembossing kon op dezelfde manier gekleurd worden maar ook door het gebruik van wattenstaafjes. Het was vooral de bedoeling om te leren hoe je de olijfolie opneemt in je tissue/wattenstaafje en kleur van je krijtje opneemt. Ik ben sinds kort ook begonnen met olijfolie in plaats van terpentine. Het werkt net hetzelfde als met terpentine qua gebruik. Qua resultaat kan ik wel zeggen dat dat met terpentine wel ietsiepietsie mooier is. Eigenlijk iets verfijnder. Je kan met terpentine in de haren bijvoorbeeld makkelijker kleurschakering aanbrengen. Maar, ik ben uitermate tevreden met de resultaten die je met olijfolie verkrijgt. Het is een beetje vettig natuurlijk (maar als je juist doseert zou je er niet teveel last van mogen hebben).

Daarna kon het A5 kaartje dubbelgevouwd worden. Op 0,5 cm van de randen werden potloodlijnen getekend zodat de rechthoek gerild kon worden. Potloodlijntjes werden verwijderd met een gom en de achtergrond werd bewerkt naargelang de gekozen kaart. Daarna op een apart blaadje de Prima Doll gestempeld en gekleurd. Accentjes aangebracht en de kaart afgewerkt.

Mijn voorbeeldkaarten:

1. overtrektechniek met embossingfolder (positieve zijde) gecombineerd met dotstechniek met wattenstaafje(s)
2. stickertechniek
3. sponstechniek gecombineerd met stempeltechniek


Enkele van de kaartjes die gemaakt werden door de "workshoppers" kan je hieronder terugvinden.
Ik kon ze helaas niet allemaal laten zien omdat ik pas na een tijdje door had dat ik foto's was vergeten te nemen. Gelukkig was Cindy met haar nieuwe smartphone foto's aan het nemen zodat m'n euro viel. Dus als sommigen onder jullie je kaartje niet zien staan tussen de collage...ik ben zelf de schuldige hé.
 
Als je klikt op de foto dan kan je de foto's duidelijker zien


Alle 3 de kaartjes zijn gekozen. Dat vond ik alvast erg fijn. Al is de stickertechniek wel de liefhebber onder de 3 voorbeeldkaarten geweest. Maar, wat ik bovenal fijn vond is dat ikzelf nog erg leuke dingen ben tegengekomen van mijn mede-hobbyisten die ik zeker in één van mijn volgende projectjes ga laten terugkomen. Ik ben echt blij dat iedereen er echt zijn eigen ding van heeft gemaakt. Geweldig dat we zo van elkaar vanalles kunnen opsteken! Eerlijk gezegd had ik dat niet verwacht voor iemand die de allereerste keer met de Te Gekke Krijtjes werkt dus chapeau voor jullie allemaal!!! Ook bedankt dat mijn fans (zoals Maddy ze noemt) een kijkje kwamen nemen. Mmwwwa.

Zo, dat was het voor vandaag. Bedankt voor de superleuke dag! Ik ben momenteel compleet uitgeput dus ga ik nog even bankhangen.
Dit wordt uiteraard weer vervolgd...

Ooh ja, voor ik het vergeet: diegene onder jullie die graag een werkbeschrijving hebben van één van deze kaartjes of die nog wat vragen hebben stel ze gerust via jokecreatief@gmail.com. Ik tracht binnen de 24 uur te reageren.

Je kan voor een goed overzicht van technieken, tips en filmpjes van Sannie (creatief designer voor de Te Gekke Krijtjes) ook even terug naar één van mijn vorige blogposten. Klik hier en ik stuur je meteen naar de juiste plaats.

Tot de volgende en bedankt voor jullie bezoekje X









Geen opmerkingen:

Een reactie posten