dinsdag 24 februari 2015

Roadtrip January - Vaseline Resist & Resist Alternatives

Hoi hoi,

Om mijn Roadtrip voor januari te kunnen vervolmaken heb ik mij in de Resist technieken verdiept die op het blog van Journal Journey aan bod kwamen.

Omdat ik niet alle spullen en producten in huis heb (en ook écht niet van plan ben om altijd alles aan te schaffen want, je kan ook met minder spullen/mogelijkheden best creatief zijn nietwaar?!), heb ik 5 dingen uitgekozen om te testen:
1. gekleurd embossingpoeder;
2. vaseline;
3. Glossy Accents;
4. Alleslijm;
5. acrylverf;



1. gekleurd embossingpoeder
Met clear embossing inkt je kaartje bestempelen. Nadien strooi je her en der gekleurd embossingpoeder over de inkt en gebruik je de heat tool om het embossingpoeder aan je kaart te laten hechten, precies daar waar je stempelafdruk zit. Ik gebruikte zo'n klein Distress inktpadje ( salty ocean) om de blauwe kleur als achtergrondkleur aan te brengen. Je gekleurde embossingpoeder blijft dus onaangeroerd. Ook al ga je er met je inktpad mee over. Je ziet dat de bloemetjes van binnen ook netjes blauw zijn ingevuld.

2. vaseline
 Ik nam een stencil van Dutch Doobadoo dat ik helemaal insmeerde met de originele Vaseline (Pure Petroleum Jelly). Daarna haalde ik de stencil weg en verfde ik stukje voor stukje met groene acrylverf over mijn kaartje en dus ook over de Vaseline. Soms lijkt het dan alsof je de Vaseline aan het uitsmeren bent. Dus ik verwachtte er niet erg veel van. Vond het ook een vettig werkje. Laar de acrylverf even drogen en met een nat babydoekje ging ik voorzichtig al de Vaseline weer van mijn kaart halen. Alle vettigheid was weg en waar de Vaseline zat zitten nu de delen van je witte kaart.

3. Glossy Accents & 4. Alleslijm
Het blauw gedeelte is gedaan met Glossy Accents. Het groene gedeelte met doorzichtige alleslijm waarvan ik dacht dat het niks ging worden... Na het drogen ook hier met Distress inkt kleur op de achtergrond gezet en de Glossy Accents en de alleslijm blijven glanzend en wit. Eerlijk gezegd vind ik weinig verschil tussen de alleslijm en de Glossy Accents. Nochthans ben ik een grote fan van Glossy Accents. Het is ook wel makkelijker om mee te werken. Enige nadeel van de Glossy Accents vind ik dat het potje na een tijdje steeds vast zit. Je moet er iedere keer met een naald door om hem opnieuw te kunnen gebruiken. Heb eens op Pinterest gezien dat als je een speen over het potje doet dat de lijm niet vast komt te zitten en je telkens bij ieder gebruik onmiddellijk terug aan de slag kan. Moet ik toch ook maar eens proberen :).

5. Acrylverf - kaart 1

Ik nam een tekststempel die ik in de acrylverf zette. Ik plaatste de stempel enkele keren zonder acrylverf bij te nemen op de kaart. Nog enkele spatten acrylverf op mijn kaart gezet en opnieuw met Distress inkt kleur op de achtergrond gezet wanneer de acrylverf droog was. Ook nu bleef de acrylverf netjes behouden.


Acrylverf - kaart 2

Helaas kon ik de foto niet meer terugvinden ...

Deze 2de kaart heb ik ook eerst met acrylverf bestempeld. Laten drogen en daarna ben ik er met Silky's van Creall (Watercolor, pastel, crayon) over heen gegaan. De ene helft door de Silky's als aquarelverf te gebruiken en kleuren te blenden, de andere helft heb ik gesprayd door een Mini Mister te vullen met een beetje van de Silkykleur naar keuze en te mengen met water.

Deze Silky's heb ik aangekocht om te gebruiken in mijn Art Journal. Je ziet vanalles voorbij komen in het Art Journallen wat wasco's enz. betreft zoals Neocolors, Gelatos, enzovoort. Als ik de filmpjes op You Tube zag was ik meteen verkocht voor de Gelatos. Alleen erg jammer dat ik ze nergens in België kon vinden.

Omdat ik me al vaker bedonderd heb gevoeld als ik hobbygerief aankocht (voornamelijk heel duur hobbygerief), wou ik toch van echte kenners eerst eens horen waarom zij voor een welbepaald product gingen. Ik dacht daar wijzer van te worden maar, ook daar is het ieder zijn mening. Tot ik van bepaalde mensen vernam die al jaren in het Art journallen zitten dat je best kan starten met deze goedkope Silky's. Ze zouden echt vergelijkbaar zijn met de Gelatos en zijn beduidend lager in prijs. Ik kocht ze dan maar aan bij De Banier voor 5.95euro. Bij Intertoys zijn ze zelfs nog goedkoper, 4.99euro. En, ik heb ze nu al enkele keren gebruikt en ben er weg van. Je kan hiermee vanalles en nog wat zoals: stempelen, aquarelIlen,

Toen ik enkele weken terug naar De Knutselaer ging en het Inspiration magazine van Kippers Hobby/Creatief meekreeg en hem opensloeg op pagina 1 stonden er toch geen Gelatos in zeker... Nu ik weet dat ik ze dus bij De Knutselaer kan aankopen zal ik er misschien toch nog eens over nadenken om een setje aan te schaffen om het verschil aan te voelen. Of, zou ik de Neocolors II proberen? Die worden ook veel aangeraden. Je ziet...teveel om te kiezen. Misschien maar op m'n verlanglijstje plaatsen voor mijn verjaardag in april ;).

Morgen zullen jullie de eerste pagina kunnen zien die gemaakt werd op basis van enkele resisttechnieken.

 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten