woensdag 20 augustus 2014

Sneak Peek - Kinderkaarten - Te Gekke Kikkerkaart

Fijne avond iedereen,

Ik ben dus al volop aan het voorbereiden voor de komende inloopworkshop met de Te Gekke Krijtjes. Zowel voor kinderen als volwassenen zijn deze workshops vrij toegankelijk doorheen gans de zaterdag.

Voor de volwassenen zal het een variant worden van de herfstkaart die ik al eerder gepost heb. Hierover later meer. Vandaag krijgen de kinderkaarten de volle aandacht.

Zowel voor jongens als meisjes wat wils: Voor meisjes heb ik gekozen om te werken met een bloemetjesachtergrond. Voor de jongens een stoere bolletjesachtergrond. Niet onbelangrijk om te melden: voor de kinderkaarten werken we met olijfolie (een beetje maar) om de krijtstrepen uit te vegen.

Omdat het opbouwen en kleuren van deze kaart voor kinderen meer dan voldoende is, zorg ik ervoor dat alle benodigde stukken papier reeds gestanst en door de embossingfolder zijn gehaald. Je zal hieronder merken dat er wel wat materialen zijn gebruikt. Op zich is dat niet nodig want je kan met veel minder materialen ook zeker hele leuke creaties maken. Doch wil ik deze methode laten zien opdat ook kinderen leren werken met de verschillende soorten hobbymaterialen en technieken. Zo kan je thuis laten zien hoe de stansmachine werkt om te snijden en te embossen.

Het eerste kaartje bestaat uit een standaard vierkanten dubbele kaart (hier in hoofdkleur blauw). Daarop wordt met dubbelzijdige tape/lijm een wit stuk papier geplakt. Hiervoor heb ik in dit geval gekozen om een stans van Marianne Design (Craftables CR1254) te gebruiken. Meten is dus niet nodig om je laagjes te maken. Ook de papierlaag daarbovenop is uitgestanst met een malletje van dezelfde set van Marianne Design (het leuke van deze set is dat je in een handomdraai een mooie kaart met laagjes kan maken). Dit stukje papier heb ik door de stansmachine gedraaid door het tussen een embossingfolder te steken. De folder die ik hiervoor gebruikt heb is één van de nieuwste embossingfolders van Marianne Design (Design Folder  DF3401).

Ik kreeg het idee in mijn hoofd om er een kikkerkaart van te maken (Collectables van Marianne Design - COL1352). Om het speels te maken gebruikte ik de Sweet cutting en embossing stencil van Joy Crafts, het confituurpotje (6002/0311).


Ik bracht kleur aan op de embossingdelen van de bloemetjes (de bloemetjes komen bovenop je kaart te liggen. Door er kleur op te zetten accentueer je de kaart). De kleur zet je erop door een tissue tot een klein propje te maken en een beetje (héél klein beetje) olijfolie op te nemen. Het merendeel van de olijfolie dept je af op je werkblad en je wrijft over de gewenste kleur krijt vooraleer je het aanbrengt op je bloemetje. Ik dacht dat het te vettig zou werken met olijfolie maar je hebt echt heel weinig nodig om toch een mooi krijtstreeploze kaart te krijgen. Je kan in 1 kleur werken of zoals ik met verschillende kleurtjes. Als je bloemetjespapier af is kan je de kikker en je potje beginnen te kleuren. Je zet eerst de kleur erop met het krijtje zelf om nadien met een tissue en olijfolie een mooie egale kleur te maken. In het broekje van de kikker heb ik nog reliëf overtrokken zodat hij een bolletjes zwembroek aan heeft. Reliëf overtrekken kan je simpel doen door een malletje/stukje behang met reliëf onder het broekje te leggen en er gewoon met een krijtje over te gaan opdat de tekening op je papier tevoorschijn komt. Hier gebruikte ik een swiss dots embossingfolder die je openlegt en dan overtrekt. Op het confituurpotje heb ik nog een klein stempeltje geplaatst.

Met het lintje aan de zijkant opent de kaart gemakkelijk en het labeltje met boodschap kan je uit de kaart halen. Hierdoor wordt de kaart nog speelser. Onder de label (ook een stans van MD uit dezelfde set als eerder vermeld) heb ik 2 stickers gelegd. Door met een krijtje te overtrekken komen de woorden van en voor tevoorschijn. Je kan dan de label nog verder kleuren met de krijtjes. Toch leuk dat je zo kan toveren met die krijtjes nietwaar?! Ik denk dat kinderen dit zeker wel een leuke techniek vinden.

Wanneer je alles vast gaat maken dien je er enkel op te letten dat je het lintje onder het witte papiertje legt en mee vastplakt. Het bloemetjespapier maak je ook vast. Alleen de linkerzijde laat je zoveel mogelijk open. Enkel vastmaken helemaal bovenaan en onderaan opdat je label er netjes in en uit kan schuiven. Nog een klein touwtje aan je label en dan als finishing touch de kikker op je kaart. Ik koos voor wiebeloogjes. Je kan ze net zo goed tekenen. De armpjes van de kikker liet ik ongeplakt. Ook weer dat speelsere effect. Her en der heb ik ook nog wat glossy accents aangebracht (Ranger). Dit is zowel glitter als lijm. Echt een leuk product om mee te werken omdat je geen lijmresten hebt maar glinstering. En iets wat de meisje wel interessant zullen vinden.

Het tweede kaartje is qua opbouw en kleuren praktisch hetzelfde als bij het eerste kaartje. Ik trachtte er  meer een jongensachtige kaart van te maken door wat andere krijtjes te gebruiken (donkerder). Deze kleuren worden eerst op het bolletjespapier in lagen op het papier gezet. Deze bolletjes heb ik geembost met een stencil van Joy Crafts (53178) Dit is geen embossingfolder maar je kan die net zo goed gebruiken om te embossen heb ik een tijdje geleden al ontdekt. En vind ik super ;). Nadien met een tissue en olijfolie (ook weer een beetje) uitwrijven opdat de krijtstrepen wegvagen. Voor de jongens heb ik een bruine kikker gekozen met een ster  (ponsen of tekenen) op zijn zwembroek. En ook hier heb ik de glossy accents bovengehaald. Hier en daar een bolletje onder de glossy accents gestoken.

Ben benieuwd wat jullie van deze 2 kaartjes vinden. Ze zijn best vlot te maken. Of dit wordt vervolgd zullen we zien ...

Kaart 1: meisjeskaart




Kaart 2: jongenskaart




Geen opmerkingen:

Een reactie posten