vrijdag 19 april 2013

Workshop en nieuwe ontdekking!

Hello,

Vanavond wou ik toch nog snel een berichtje posten over de gevolgde workshop van gisterenavond.

Een tijdje terug plaatste ik al een bericht dat ik me ingeschreven had voor een workshop stempels inkleuren met Derwent kleurpotloden en Distress inkt bij De Knutselaer in Turnhout.

Gelukkig kon ik nog deelnemen (had me zo moeten haasten dat ik wat later kwam) want ik had er zo erg naar uitgekeken. En moet zeggen dat het écht de moeite waard was voor mij. Een hele vriendelijke ontvangst van Maddy, leuke mede-creatievelingen en vooral véél bruikbare tips gekregen. Bedankt Maddy! De avond stak goed in elkaar, al was ik écht doodmoe achteraf. Maar, zeker voor herhaling vatbaar!!!

Heb wel mijn stempelafdrukjes niet allemaal kunnen inkleuren, maar dat vind ik niet erg. Heb alle 3 de geziene technieken kunnen testen. Eerst het inkleuren met de coloursoft potloden van Derwent zonder meer. Daarna hetzelfde, maar met gebruik van een doezelaar en terpentine. En als laatste het inkleuren met Distress inkt.

De tweede techniek had ik al enkele malen geprobeerd op mijn eentje, maar pfffoe dat was geen makkie. Overduidelijk dat ik de foute methode toepaste. Je moet bij deze techniek het potlood zo plat mogelijk houden zodat je ook zoveel mogelijk kleur op je papier krijgt. Aan de randjes - waar je schaduw wenst te leggen - extra kleur zetten en met de doezelaar met ronddraaiende bewegingen naar het midden uitvlakken. Ik werkte met mijn potlood ook altijd van boven naar onder, maar het is beter om naar opzij te werken. Moet het nog veel oefenen hoor want van zo één workshop heb je wel de tips mee, maar je moet het nog in de vingers krijgen natuurlijk. De komende tijd zal ik daar ook nog op werken.

Werken met Distress inkt had ik nog nooit gedaan. Dat lijkt me hetzelfde als aqua-stiften (Lehmann & Weber Brush - brush,line). Een beetje kleur aanbrengen op een sheet i.pv. inkt op een acrylblokje en je bent ook vertrokken. Die heb ik ook liggen dus die techniek kan ik nu ook bijschaven.

De eerste techniek die we oefenden vond ik niet echt eentje voor mij. Vind het mooier als je de kleuren van uitvagen zoals bij de 2 andere technieken.

Maar, heb gisteren op de workshop iets totaal nieuw ontdekt. Allez, voor mij is dat toch helemaal nieuw: Arttangle - Monotangle en zentangle. Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa dat lijkt me echt leuk voor in m'n art journal en om op kaartjes toe te passen. In stempelafdrukjes zoals Maddy in haar voorbeeldkaarten heeft laten zien. We mochten er foto's van trekken, maar ga ze niet plaatsen om m'n blog omdat ik vergeten te vragen ben aan Maddy of ze dat wel zou zien zitten. Ik zou zeggen: ben je in de buurt van Turnhout loop dan zeker eens binnen bij De Knutselaer op de Steenweg op Gierle. Naast het volgen van workshops kan je er ook leuke spulletjes vinden.

Hier kan je alvast een glimp opvangen van mijn oefenkunsten tijdens de workshop:




En voorbeeldjes van Monotangle en Zentangle voor diegene die het ook nog niet kennen:

Zentangle is een door Maria Thomas en Rick Roberts (USA) ontwikkelde methode om met herhaalde patronen in korte tijd een klein kunstwerk te maken. Lijn voor lijn ontstaan op het oog ingewikkelde patronen.

 Monotangle
 Monotangle
 Zentangle
Zentangle
Zentangle

Iemand al ervaring mee? Ben benieuwd.
Fijn weekend alvast enne misschien ook weer een ideetje om uit te werken.









5 opmerkingen:

  1. Dat lijkt me ook wel wat. Zo'n workshop. Altijd leuk om wat bij te leren en je ingekleurde plaatsjes zijn leuk. Dat worden vast leuke kaarten. Ik heb ook wel zentangles gemaakt en zal het wel eens een op mijn blog zetten. Heel rustgevend vind ik het om dat te doen.
    Groetjes, Trees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja hé Trees. Lijkt me echt superleuk om te doen. Echt iets voor mij. Gebruik jij daar speciale pennen ofzo voor?

      Verwijderen
    2. Nee hoor! Ik gebruik gewoon een dikke en een dunne viltstift. Ik heb het met mijn schilderclubje wel eens gedaan. Ook mandala's tekenen. Is ook zo rustgevend. Ik zal vandaag even zoeken.
      Groetjes, Trees

      Verwijderen
  2. Jou workshop was een enorm sukses zo te zien en het resultaat mag er zijn!!!
    De "tangles "zijn ook schitterend,maar best moeilijk denk ik zo,dat vergt veel oefening.

    Gr Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, dat is leuk en leerzaam, workshops volgen.
    Mijn vriendin en ik doen dit ook wel eens, maar dan moet je thuis toch nog veel oefenen.
    Die Tangles zijn prachtig, maar ook hier geld oefening baart kunst.
    Op You Tube kun je ook wel filmpjes zien, dan lijkt het zo makkelijk.
    Succes met oefenen.

    Groetjes Sippie.

    BeantwoordenVerwijderen