zondag 10 maart 2013

My Art Journal

Art Journaling, mijn "dagboek" in woord & beeld. Vol creatieve uitspattingen & kunstwerkjes.
Ideaal om de drukte van alle dagen van je af te schudden, gebeurtenissen of gevoelens uit te drukken op een "andere" manier. Gewoon "me time". Niets moet, alles mag. Foutjes bestaan niet in de wereld van art journaling.

Toen ik het voor de eerste maal zag, riep het herinneringen naar boven van mijn neefje Jefke en ik.
Jefke is even "jong" als mij en ondertussen dus al ne grote Jef. Wat hebben wij als we kind waren veel samen getekend en geknutseld... We hadden zelfs samen een stripboek gemaakt.

Het art journalen doet me eveneens terugdenken aan de tijd dat ik op de tekenacademie in Turnhout zat. En aan de voorbereidende jaren van het middelbare onderwijs waar ik toen kunst volgde. Een hele fijne tijd was dat.

Toen ik van de week mijn lentekrans aan het maken was, was mijn moeder bij ons. Zij zat zo geboeid te kijken en zei dat ik dat artistieke en creatieve toch echt wel van zowel mijn papa als haar had. Kan natuurlijk niet anders als beide ouders daarvoor aanleg hebben denk ik dan :).

Mijn vader was héél erg artistiek (schilderen, tekenen, ...). Ook mijn gewezen grootvader (vader van mijn  vader) en een broer van mijn papa hadden er groot talent voor. Mijn mama daarentegen heeft echt gevoel voor interieurdecoraties. Ze weet als geen ander wat écht bij elkaar past en wat absoluut uit balans is. Het "aantuieren" van een interieur, maar ook van de juiste kleding bij de juiste man of vrouw is haar stokpaardje. Ze voelt zoiets enorm aan. Dus ons interieur elk seizoen opnieuw opfrissen met iets leuks heb ik dan weer zeker van haar meegekregen.

Op het moment dat ik haar vertelde over het art journallen keek ze me wat verwondert aan. Een goede kennis van haar had haar uitgelegd om dit eens te proberen. Wie weet kan ik haar zelf wel overtuigen aan de hand van mijn verschillende creaties. We gaan er alleszins voor!

Door te tekenen en te knutselen in het algemeen kan je veel loslaten. Voor mezelf betekent dat zoveel mogelijk in je hoofd loslaten. Simpelweg: tot rust komen. Alleen maar bezig zijn met iets te creëren. Je focus volledig op je creatie.

Af en toe zal ik jullie danook met iets nieuws verrassen uit mijn art journal. Dus kom zeker nu en dan eens een kijkje nemen.



2 opmerkingen:

  1. Dat is precies wat Art journalen met mij doet. Het is heerlijk rustgevend en daarbij ook lekker creatief. Alles mag en niets is fout. Ik ben verslaafd!

    Groetjes Trees

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hihihi Trees, ik wilde een vergelijkbare reactie geven. Art journalen betekent voor mij ook loslaten en ook dat iets niet perfect hoeft te zijn om toch mooi te kunnen zijn. Heerlijk om mee bezig te zijn en ook heel leuk om je art journal aan mensen te laten zien die helemaal niet van je verwachten dat je zo creatief kunt zijn.

    groetjes,
    Erica

    BeantwoordenVerwijderen